خاصیت عسل برای رفع چین و چروک پوست

 

یک سوال متداول از متخصصین پوست این است که چطور با افزایش چین و چروک های پوستی مبارزه کنیم؟ هر متخصص پوستی هم یک یا چنیدن راهکار برای جلوگیری از چین و چروک پوست صورت دارد. آشتی با طبیعت راه حل بسیاری از درمان های انسان در عصر حاضر است. در این بین عسل طبیعی یکی از بهترین روش ها برای حل این معضل یعنی ایجاد چین و چروک روی پوست صورت است.

امروزه صنعت لوازم آرایشی یکی از صنعت های پررونق و پرطرفدار به حساب می آید و مورد توجه خانم ها است. اگرچه بخشی از محصولات این صنعت مربوط به زیبایی است؛ اما بخش دیگر به سلامت و درمان پوست مربوط می شود که با عنوان محصولات مراقبت پوستی از آن ها یاد می شود. این محصولات پیشرفت های بسیاری نیز در زمینه درمان داشته اند؛ اما هزینه های بخش درمان پوست با استفاده از محصولات آرایشی بسیار سنگین است. طوری که شاید برای همه قابل تهیه نباشد.

علاوه بر این برخی از این محصولات که شیمیایی هستند، باعث ایجاد بروز حساسیت ها و بیماری های دیگری می شود که بسیاری از افراد ترجیح می دهند از روش های طبیعی و خانگی برای درمان چین و چروک های پوستی خود استفاده کنند که بدون شک اثر بخشی بیشتری نیز دارد.  

به همین منظور در عصر امروز روی آوردن به درمان های طبیعی و گیاهی که خاصیت های گوناگون نیز دارد، می تواند بسیار موثر تر و نسبت به درمان های شیمیایی کم هزینه تر باشد. یکی از بهترین راهکارها و درمان های خانگی برای رفع چین و چروک پوست، استفاده از ماسک های و داروهای طبیعی است که به آسانی می توانید از آن ها استفاده کنید. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، عسل طبیعی نیز یکی بهترین درمان های خانگی برای رفع چین و چرک پوست است. درمانی که طب سنتی و طب اسلامی نیز برای مراقبت از پوست آن را تایید می کنند.

در این مقاله ابتدا به این موضوع می پردازیم که چین و چروک های پوست ناشی از چیست. سپس به عسل به عنوان روش درمان خانگی مشکلات پوستی اشاره می کنیم. اگر می خواهید بدون کمترین عوارض جانبی به رفع چین و چرک پوست بپردازید یا از بروز این چین و چرک ها پیشگیری کنید، خواندن این مطلب می تواند برای شما جذاب باشد.

کوتاه در مورد چین و چروک پوست
چروک پوست که با نام پزشکی Rhytides شناخته می شود بر اثر بالا رفتن سن در چهره انسان پدیدار می شود. زمانی که الاستیک پوست یا همان حالت کشسانی پوست از بین می رود، پوست دیگر توانایی رطوبت بخشی را ندارد و تولید کلاژن های پوستی کاهش می یابد. این ها روند طبیعی پیری در هر انسان هستند.

عوامل بیرونی دیگری نیز می تواند موجب چین و چروک های زودهنگام در پوست شود. مانند آلودگی های محیطی که در دنیای صنعتی امروز بسیار زیاد است. قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب، مصرف بی رویه لوازم آرایشی و بعضا استفاده از لوازم آرایشی موجب کاهش تولید کلاژن در پوست و ایجاد چین و چروک می شود. با توجه به اینکه پوست صورت بیشتر در معرض محیط بیرونی قرار دارد و نازک و حساس است، دچار چروک های بیشتری نیز می شود. به همین علت لازم است رسیدگی های بیشتری به پوست صورت خود داشته باشیم.

ماسک های طبیعی درمانگرهای کم هزینه و بدون عوارضی هستند که به راحتی قابل تهیه و استفاده است. هر شخص در منزل خود می تواند انواع مختلف آن را تهیه و پوست خود را ریکاوری کند. عسل به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان، تحریک کننده کلاژن سازی، رطوبت بخش پوست و تامین کننده مواد مورد نیاز پوست صورت، می تواند به عنوان گزینه عالی برای رفع چین و چرک مورد استفاده قرار گیرد.

عسل جلا دهنده طبیعی پوست
در نظر عموم مردم عسل به عنوان شهد شیرین خوراکی که خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال جالب است بدانیم که زنبور عسل طبیب دانای همه بیماری هاست. در زمینه درمان های پوست نیز عسل که کیمیایی طبیعی است به دلیل غنی بودن از ترکیبات آنزیم و آنتی اکسیدن ها و مواد مغذی، شفا دهنده مشکلات پوستی و جلادهنده طبیعی به حساب می آید.

باید در نظر داشته باشیم که با توجه به اینکه امروزه نمونه های مختلفی از عسل در بازار وجود دارد و در بعضی موارد عسل ها فراوری شده هستند و ترکیبات ناخالصی نیز دارند، بهتر است در تهیه عسل دقت بسیار شود تا از عسل طبیعی فیلتر نشده یا اصطلاحا خام استفاده کنیم.

هرچقدر ماده موثره عسل طبیعی تر باشد، بدون شک اثرگذاری آن نیز بیشتر می شود و دائمی خواهد بود. آنزیم های موجود در عسل خام، موجب روشنی پوست می شوند؛ زیرا منافذ پوستی را تمیز و شفاف نگه می دارند. ترکیب عسل با جوش شیرین که خود به عنوان یک لایه بردار شناخته شده است، موجب جوان سازی و از بین رفتن چین و چروک های پوستی می شود.

خاصیت مرطوب کنندگی پوست
ماده ای به نام هیدروکسی در عسل وجود دارد که موجب ماندگاری و حفظ رطوبت پوست می شود. وجود این ماده در عسل باعث جذب بیشتر رطوبت هوا توسط پوست و نگهداری رطوبت در عمیق ترین لایه های پوست می شود. این اتفاق کمک می کند تا رطوبت به لایه های عمیق تر پوست برسد و به هیدراته نگه داشتن طولانی پوست  کمک می کند. به همین دلیل است که عسل طبیعی یک آب رسان قوی برای پوست محسوب می شود. عسل با متعادل نگه داشتن PH پوست، پوست را ترمیم و از پوست صورت محافظت می کند.

نرم کننده طبیعی پوست برای رفع چین و چروک
ترکیب عسل با روغن نارگیل که به عنوان یک نرم کننده طبیعی شناخته شده است و سرکه سیب که به دلیل دارا بودن اسید استیک موجب نرمی و رطوبت پوست می شود، یک مرطوب کننده خانگی قوی می سازد. این معجون پوستی با جذب و آب رسانی زیاد به پوست، موجب افزایش کلاژن در پوست و کشسان شدن بیشتر بیشتر پوست جهت جلوگیری از چین و چروک پوست می شود.

ترکیب عسل و هویج برای جلوگیری از پیری پوست
همچنین ترکیب عسل و آب هویج یک بمب آنتی اکسیدان بسیار قوی ایجاد می کند که به تقویت سلامت پوست کمک می کند و روند پیری پوست را کاهش می دهد. معجون عسل و هویج  از ایجاد چین و چروک های جدید جلوگیری می کند.

ماسک خانگی ضد پیری؛ عسل و کاکائو برای جوانی پوست
ماسک خانگی و ضد پیری عسل و پودر کاکائو ترکیبی شگفت انگیز است که برای تهیه آن لازم است مقداری عسل، شیر و کاکائو را با یکدیگر مخلوط کنیم و در طول هفته به مدت دو الی سه بار از این ماسک استفاده شود. اثرات این ماسک بر پوست موجب صاف شدن پوست، مرطوب نگه داشتن طولانی مدت پوست می شود و تغذیه و تسکین دهنده مناسبی برای پوست است که چهره را جوان تر و درخشان تر می کند. این ماسک هم باعث پیشگیری از چین و چروک پوست می شود و هم می تواند چروک های ایجاد شده را به مرور رفع کند.


سخن آخر

هرچند پدیدار شدن چین و چروک های پوستی کاملا اجتناب ناپذیر از روند افزایش سن انسان است و دلایل طبیعی و محیطی بیشماری دارد؛ اما برای پیشگیری و برطرف کردن چین و چروک های زودهنگام توصیه طب سنتی بر این است که عسل و فرواورده ها و ترکیبات همراه آن را مورد استفاده قرار دهیم. اگر به صورت روزانه انواع ماسک های عسل را تهیه و استفاده کنیم، همواره بدون نگرانی از چین و چروک های پوستی، پوستی با طراوت و شاداب خواهیم داشت.